De kapper
Door omstandigheden is er geen repetitie vanavond. Jammer. Maar het geeft mij wel de gelegenheid iets te zeggen over geluid. Vandaag bekeek ik wat video’s van eerdere optredens van de Bigband. En hoewel ik erg blij ben met die filmpjes, moet ik toch zeggen, dat het geluid abominabel is. Dat kan ook haast niet anders. Er staan mensen om de cameraman heen, die vrijuit praten, de wind waait altijd als wij spelen, en de videomanager heeft maar één microfoon ter beschikking. Beter is het geluid al, als Paul zijn professionele en kleine recorder inzet . Natuurlijk heb je ook dan het probleem van de plaats van het apparaat, maar de kwaliteit van het geluid is een stuk beter.
Verder komen we in Coevorden niet. Om goede opnamen te maken, mogen we gebruik maken van de studio in Emmen en misschien moeten we dat maar eens doen, zodra we weer voltallig zijn.
Door omstandigheden is er geen repetitie vanavond. Jammer. Maar het geeft mij wel de gelegenheid iets te zeggen over geluid. Vandaag bekeek ik wat video’s van eerdere optredens van de Bigband. En hoewel ik erg blij ben met die filmpjes, moet ik toch zeggen, dat het geluid abominabel is. Dat kan ook haast niet anders. Er staan mensen om de cameraman heen, die vrijuit praten, de wind waait altijd als wij spelen, en de videomanager heeft maar één microfoon ter beschikking. Beter is het geluid al, als Paul zijn professionele en kleine recorder inzet . Natuurlijk heb je ook dan het probleem van de plaats van het apparaat, maar de kwaliteit van het geluid is een stuk beter.
Verder komen we in Coevorden niet. Om goede opnamen te maken, mogen we gebruik maken van de studio in Emmen en misschien moeten we dat maar eens doen, zodra we weer voltallig zijn.
Vorige week, staand in een sleeplift in de sneeuw, realiseerde ik me dat muziek alleen geluid is. En – ongeacht hoe gevoelig of technisch je speelt - als de kwalitatief van het geluid beter is, klinkt de muziek mooier.
Stel je voor: Je bent op wintersport. Je wedelt de berg af en langzaam zwelt het geluid van de muziekboxen bij de lift aan. Afhankelijk van wie daar dienst heeft, is het “hiphop” of egeländer. Je voelt je meteen beter. Een grijns siert je gezicht en je neemt het moeizaam omhoog klauteren naar het tourniquet voor lief. Muziek hoort bij de bergen en gelukkig realiseren de exploitanten zich dat: er hangen tegenwoordig Bose-boxen bij de skiliften! Er wordt veel muziek gemaakt in de bergen. De folklore is er nog levend. Elk dorp heeft zijn eigen orkest. Het is geen fanfare en geen harmonie, maar wat het wel is? Een blaaskapel? Misschien kan iemand mij dat even melden. Maar bijzonder is het wel. Ik keek vroeger een beetje neer op de muzikanten van “dat soort orkesten”, maar ten onrechte. De muziek is echt ingewikkeld. Ik heb eens aandachtig geluisterd naar de klarinetpartij en hoorde allerlei loopjes en variaties op drie- en vierklanken in een razend tempo voorbij komen. Ik werd al moe van het luisteren! Bovendien moet je erg geconcentreerd zijn. De dirigent moet precies gevolgd worden, ook als hij vertraagt en/of versnelt. . En er wordt natuurlijk op de muziek gedanst. Ik heb zitten denken: als we onze band nu niet compleet krijgen (waar blijven die trombonisten!!!), dan is dit wel iets voor de trompet"sexie", aangevuld met een paar saxen, begeleid door Paul op de trekzak.… Moeten we wel ons repertoire aanpassen, denk ik.
Stel je voor: Je bent op wintersport. Je wedelt de berg af en langzaam zwelt het geluid van de muziekboxen bij de lift aan. Afhankelijk van wie daar dienst heeft, is het “hiphop” of egeländer. Je voelt je meteen beter. Een grijns siert je gezicht en je neemt het moeizaam omhoog klauteren naar het tourniquet voor lief. Muziek hoort bij de bergen en gelukkig realiseren de exploitanten zich dat: er hangen tegenwoordig Bose-boxen bij de skiliften! Er wordt veel muziek gemaakt in de bergen. De folklore is er nog levend. Elk dorp heeft zijn eigen orkest. Het is geen fanfare en geen harmonie, maar wat het wel is? Een blaaskapel? Misschien kan iemand mij dat even melden. Maar bijzonder is het wel. Ik keek vroeger een beetje neer op de muzikanten van “dat soort orkesten”, maar ten onrechte. De muziek is echt ingewikkeld. Ik heb eens aandachtig geluisterd naar de klarinetpartij en hoorde allerlei loopjes en variaties op drie- en vierklanken in een razend tempo voorbij komen. Ik werd al moe van het luisteren! Bovendien moet je erg geconcentreerd zijn. De dirigent moet precies gevolgd worden, ook als hij vertraagt en/of versnelt. . En er wordt natuurlijk op de muziek gedanst. Ik heb zitten denken: als we onze band nu niet compleet krijgen (waar blijven die trombonisten!!!), dan is dit wel iets voor de trompet"sexie", aangevuld met een paar saxen, begeleid door Paul op de trekzak.… Moeten we wel ons repertoire aanpassen, denk ik.
Ja, geluid. Stereo, Quadrofonisch, Dolby Surround, life. Alle geluid wordt opgevangen door onze (slechts) twee oren en die kunnen aardig "bedrogen" worden. Je gelooft je oren niet als je dit fragment hoort. Je moet wel je ogen dicht houden en een koptelefoon opzetten, anders is het effect weg. Technisch erg knap. En leuk. Het is alsof je bij de kapper zit. En dat brengt mij naar barbershopmuziek. Heel toevallig (nou ja, niet helemáál toevallig) kwam ik op de site van de Barbershop Harmony University. Een behoorlijk grote groep “kappers” zongen daar hun versie van de Mardi Gras March. Wel iets anders dan het Urker Mannenkoor. Ik heb zelf een lichte voorkeur voor de Amerikanen...
Dick