Beste Dick,
Afgelopen weekend mocht ik meedoen met Sw!ng-!nn 2012. Het was een dag waarbij ongeveer 80 muzikanten uit Drenthe en ver daarbuiten samen kwamen in Beilen om lichte muziek (swing) te spelen in Beilen. We hebben de hele dag gerepeteerd aan drie stukken van Henri Gerrits, Joan Reinders en Jan Wessels. ’s Avonds deden we mee aan het concert waar ook Broken Brass Ensemble en Martijje aan meededen. De jongens van Broken Brass speelden muziek a la Youngblood Brass Band. Funky, rocky, jazzy en vooral met heeeeeel veel energie. Martijje zingt Drezz (Drents en Jazz) en ze werd zaterdag begeleid door een geweldige gitarist: Rob Tamboer. Rob had een van zijn snaren vervangen door een bassnaar. Daardoor kreeg hij een heel mooi vol geluid (inclusief basloopjes). Wat mij betreft een zeer inspirerende dag.
Martijje was trouwens iets meer brunette en iets meer zwanger dan op de foto.
Joan Reinders had een modaal stuk gemaakt. Het was een soort sfeerbeeld van een moment dat hij op een workshop in Duitsland was. Improviseren daarop leek me best lastig. Die kerktoonladders heb ik wel ooit geleerd, maar om daar zo even op te improviseren… Het nummer van Jan Wessels was een cha cha. Zuid-Amerikaanse ritmes en bijbehorende energie. Geweldige trompettist en docent trouwens, die Jan. Maar daarover later meer. Henri had een swing geschreven met als titel Op de hei, maar dan in het Engels. Op dat stuk mocht ik een improvisatie doen.
Dus dan speel je het stuk voor de tweede keer en ga je improviseren. Nou, daar kwam dus niets van terecht. Terwijl het best een eenvoudig schema was. De tweede keer ging het al wel iets beter, maar ik was er nog lang niet tevreden over. Uiteindelijk was ik over de improvisatie tijdens het concert het meest tevreden. Het was dus niet zoals jij zegt het rustig aan maat voor maat ontwikkelen, maar meer het incorporeren van de muziek. Daardoor hoef je niet meer de maten te tellen en de akkoorden te bekijken. Een soort uit het hoofd leren van de begeleiding, zodat je de melodieën kan aanpassen.
Hoe het precies werkt weet ik niet, maar voor mij komt het erop neer dat ik het nummer een paar keer goed moet beluisteren voordat ik een improvisatie van betekenis kan neerzetten.
Waar ik nog wel eens mee bezig ben is verschillende loopjes in verschillende toonsoorten proberen. Gewoon kleine stukjes. Die speel je dan zo vaak door dat je ze op elk willekeurig moment kunt reproduceren. Jan Wessels zei zaterdag ook nog tegen me dat nog wat leuke licks voor me had. Dat was nadat hij me vertelde hoe ik met compressie, lipspanning en ademsteun moest omgaan. En hij liet me dat met allerlei voorbeelden horen. Wat kan die man spelen! En wat leer je veel van zo iemand. En dat in maar een paar minuten. Heel inspirerend.
Vorige week was ik voor mijn werk in het buitenland, maar deze week mag ik gelukkig weer repeteren met Bigband Coevorden en ook Bigband Emmen. In Emmen wordt er dan weer eens andere muziek gespeeld. Net zoals jij doet met The Blue Goose Revivalband. Alleen andere muziek natuurlijk, zoals Demasiado Corazon. En donderdag aanstaande speel ik mee met Dirty Boulevard. Ze hadden een optreden maar de trompettist had afgezegd. Nu mag ik zomaar in het Euroborg stadion spelen. In de parkeergarage weliswaar, maar toch, een echt stadion-optreden ;-)
Het is onderhand zo leuk, al die muziek. Ik zou er best meer tijd aan willen besteden. Helaas moet ik ook af en toe werken.
Groet,
Johan
Afgelopen weekend mocht ik meedoen met Sw!ng-!nn 2012. Het was een dag waarbij ongeveer 80 muzikanten uit Drenthe en ver daarbuiten samen kwamen in Beilen om lichte muziek (swing) te spelen in Beilen. We hebben de hele dag gerepeteerd aan drie stukken van Henri Gerrits, Joan Reinders en Jan Wessels. ’s Avonds deden we mee aan het concert waar ook Broken Brass Ensemble en Martijje aan meededen. De jongens van Broken Brass speelden muziek a la Youngblood Brass Band. Funky, rocky, jazzy en vooral met heeeeeel veel energie. Martijje zingt Drezz (Drents en Jazz) en ze werd zaterdag begeleid door een geweldige gitarist: Rob Tamboer. Rob had een van zijn snaren vervangen door een bassnaar. Daardoor kreeg hij een heel mooi vol geluid (inclusief basloopjes). Wat mij betreft een zeer inspirerende dag.
Martijje was trouwens iets meer brunette en iets meer zwanger dan op de foto.
Joan Reinders had een modaal stuk gemaakt. Het was een soort sfeerbeeld van een moment dat hij op een workshop in Duitsland was. Improviseren daarop leek me best lastig. Die kerktoonladders heb ik wel ooit geleerd, maar om daar zo even op te improviseren… Het nummer van Jan Wessels was een cha cha. Zuid-Amerikaanse ritmes en bijbehorende energie. Geweldige trompettist en docent trouwens, die Jan. Maar daarover later meer. Henri had een swing geschreven met als titel Op de hei, maar dan in het Engels. Op dat stuk mocht ik een improvisatie doen.
Dus dan speel je het stuk voor de tweede keer en ga je improviseren. Nou, daar kwam dus niets van terecht. Terwijl het best een eenvoudig schema was. De tweede keer ging het al wel iets beter, maar ik was er nog lang niet tevreden over. Uiteindelijk was ik over de improvisatie tijdens het concert het meest tevreden. Het was dus niet zoals jij zegt het rustig aan maat voor maat ontwikkelen, maar meer het incorporeren van de muziek. Daardoor hoef je niet meer de maten te tellen en de akkoorden te bekijken. Een soort uit het hoofd leren van de begeleiding, zodat je de melodieën kan aanpassen.
Hoe het precies werkt weet ik niet, maar voor mij komt het erop neer dat ik het nummer een paar keer goed moet beluisteren voordat ik een improvisatie van betekenis kan neerzetten.
Waar ik nog wel eens mee bezig ben is verschillende loopjes in verschillende toonsoorten proberen. Gewoon kleine stukjes. Die speel je dan zo vaak door dat je ze op elk willekeurig moment kunt reproduceren. Jan Wessels zei zaterdag ook nog tegen me dat nog wat leuke licks voor me had. Dat was nadat hij me vertelde hoe ik met compressie, lipspanning en ademsteun moest omgaan. En hij liet me dat met allerlei voorbeelden horen. Wat kan die man spelen! En wat leer je veel van zo iemand. En dat in maar een paar minuten. Heel inspirerend.
Vorige week was ik voor mijn werk in het buitenland, maar deze week mag ik gelukkig weer repeteren met Bigband Coevorden en ook Bigband Emmen. In Emmen wordt er dan weer eens andere muziek gespeeld. Net zoals jij doet met The Blue Goose Revivalband. Alleen andere muziek natuurlijk, zoals Demasiado Corazon. En donderdag aanstaande speel ik mee met Dirty Boulevard. Ze hadden een optreden maar de trompettist had afgezegd. Nu mag ik zomaar in het Euroborg stadion spelen. In de parkeergarage weliswaar, maar toch, een echt stadion-optreden ;-)
Het is onderhand zo leuk, al die muziek. Ik zou er best meer tijd aan willen besteden. Helaas moet ik ook af en toe werken.
Groet,
Johan