Vroemmm
Op de foto in je vorige brief kon ik niet goed zien of er nog witte wijn in het glas zat of niet. Beter van niet, omdat het beter is voor je smartphone én omdat dan het geluid meer ruimte krijgt. Sinds ik saxles heb gekregen van Jan Janning, weet ik veel meer over de vorm, vulling en plaatsing van klankkasten. Hij is een expert op het maken van geluidsboxen en hoort meer in een box dan jij en ik ooit zullen waarnemen. Die geluidskasten zitten natuurlijk ook in het drumstel van onze drummer. Onze dirigent hoort dat ook en heeft vaak speciale wensen over het gebruik van deze trommels. Dat is een leuk proces. Zijn opvattingen over percussiegebruik bij jazz zijn andere, dan de pop- en rockopvattingen van Herralt. En mijn ideeën over drumbegeleiding wijken weer af van die van hun. Zelf ben ik een ballad-man: slow Bossa’s, romantische jazzballads, emotievolle Fado’s, melancholieke Tango’s en vertederende folkssongs liggen meer in mijn lijn en vragen dus om brushes. Brushes zijn de hedendaagse slagwerker vreemd. Die dingen hoor je haast niet. En tussen al dat electronisch geweld van nowadays is het gekras van een paar sprietjes ijzer niet waar te nemen. Roffels daarentegen doen het goed. Ook bij bigbands. De roffel kondigt de blazers aan, dat er een einde komt aan wat dan ook: het nummer, de frase, de solo of de drummer zelf.
Op de foto in je vorige brief kon ik niet goed zien of er nog witte wijn in het glas zat of niet. Beter van niet, omdat het beter is voor je smartphone én omdat dan het geluid meer ruimte krijgt. Sinds ik saxles heb gekregen van Jan Janning, weet ik veel meer over de vorm, vulling en plaatsing van klankkasten. Hij is een expert op het maken van geluidsboxen en hoort meer in een box dan jij en ik ooit zullen waarnemen. Die geluidskasten zitten natuurlijk ook in het drumstel van onze drummer. Onze dirigent hoort dat ook en heeft vaak speciale wensen over het gebruik van deze trommels. Dat is een leuk proces. Zijn opvattingen over percussiegebruik bij jazz zijn andere, dan de pop- en rockopvattingen van Herralt. En mijn ideeën over drumbegeleiding wijken weer af van die van hun. Zelf ben ik een ballad-man: slow Bossa’s, romantische jazzballads, emotievolle Fado’s, melancholieke Tango’s en vertederende folkssongs liggen meer in mijn lijn en vragen dus om brushes. Brushes zijn de hedendaagse slagwerker vreemd. Die dingen hoor je haast niet. En tussen al dat electronisch geweld van nowadays is het gekras van een paar sprietjes ijzer niet waar te nemen. Roffels daarentegen doen het goed. Ook bij bigbands. De roffel kondigt de blazers aan, dat er een einde komt aan wat dan ook: het nummer, de frase, de solo of de drummer zelf.
“Het moet klinken als Vroemmm”, roept Gerard dan en wij associëren. Waar doet Vroemmm ons aan denken? Een beginnende bromfietsrijder, die de werking van zijn gashandel uitprobeert? Het geluid van een passerende straaljager op geringe hoogte, waar we hier regelmatig van mogen genieten? Of toch meer het storten van een bak net geoogste aardappelen in een lege container? Tijdens de repetitie hebben we ons een kwartiertje beziggehouden met het interpreteren van de wens van de dirigent. De conclusie was, dat Gerard een roffel bedoelde die het gevolg was van het met niet te grote spanning vasthouden van een drumstick op een strak gespannen vel van de snaredrum na daling met middelmatige snelheid van deze in de richting van de gewenste plek. Als je wilt weten hoe dat klinkt, kom dan zaterdagavond naar CQ Emmen. Daar spelen we een uitgebreid programma op het flowerpowerfeest. Weinig flower, maar veel power. Onze muziek is niet zo lief, als je je meestal voorstelt bij het begrip Flowerpower. We zullen het daarom moeten zoeken in de uitdossing van onszelf. Gerard mailde ons al enige voorbeelden en ik heb al een bezoekje gebracht aan mijn moeder in de hoop, dat zij de kleren uit die tijd nog bewaard heeft, omdat moeders vaak hun herinneringen ook met stoffelijke zaken op zolder koesteren. Maar nee…
Achteraf denk ik, dat de wijde broeken met breed uitlopende pijpen uit die tijd mij nu te strak zouden zijn en dat de superruime shirts van toen, mijn lijf nu strak zouden omgorden, dus gelukkig maar.
Zaterdag beginnen we om 8 uur en we spelen meer dan een uur, verspreid over de hele avond. Leuk! En er zijn kaarten te kopen aan de zaal.
Ik weet, dat jij er ook zal zijn. Met je Lefreque en je bronzen trompet en dat is op zichzelf al een reden voor mensen om te komen vind je niet?
Groet,
Dick
Achteraf denk ik, dat de wijde broeken met breed uitlopende pijpen uit die tijd mij nu te strak zouden zijn en dat de superruime shirts van toen, mijn lijf nu strak zouden omgorden, dus gelukkig maar.
Zaterdag beginnen we om 8 uur en we spelen meer dan een uur, verspreid over de hele avond. Leuk! En er zijn kaarten te kopen aan de zaal.
Ik weet, dat jij er ook zal zijn. Met je Lefreque en je bronzen trompet en dat is op zichzelf al een reden voor mensen om te komen vind je niet?
Groet,
Dick